Sider: [1]
  Print  
Ophavsmand Emne: Momsfritagelse  (Læst 1594 gange)
Annelise Dahl
Hypnoterapeuter Danmark
Newbie
*
Beskeder: 19

Vis profil
« på: Marts 11, 2009, 11:21:27 »

Mon der er andre end mig der har svært ved at blive momsfritaget?
Det kunne være spændende at debattere.
Hilsen Annelise
Logget

Martin Hulbaek Petersen
Martin Hulbaek Petersen, CMT MHt SKt PLRt
Hypnoterapeuter Danmark
Jr. Member
*
Beskeder: 73

Vis profil WWW
« Svar #1 på: Marts 14, 2009, 10:38:10 »

Hvis du opfylder kravene for lønsumsregistrering burde der ikke være noget problem. Lønsumsregistrering kan opfyldes på 2 måder.

1. fysisk behandling, kræver anatomi og en masse anden, og er noget krævende.
2. Hypnose/terapeutisk behandling. Mener det kræver 450 lektioner for at blive godkendt!

Men ved momsfritagelse kan du ikke trække moms fra på køb af inventar mv til klinikken. Så skal man både være moms og lønsumsregistreret, og så er der forholdsvis strenge krav for oplysninger og indeksering af alle transaktioner i virksomheden.
Logget

IACT Certificeret Master Trainer
Certificeret og godkendt under:
IACT - NGH - IARRT - IHF

Rene Frederiksen
Administrator
Sr. Member
Beskeder: 449

Vis profil WWW
« Svar #2 på: Marts 14, 2009, 11:24:46 »

Hej.
Du har "delvis" ret Martin.
Der er MANGE svar på det spørgsmål om momsfritagelse og de bliver fortolket forskelligt over hele landet (De enkelte SKAT kontor)

Her er noget grundlæggende;

Citat
Sundhedsstyrelsen har i skrivelse af 24. juni 1999 til Told- og Skattestyrelsen opstillet følgende minimumskrav til uddannelsen for at kunne betragtes som anden egentlig sundhedspleje:

*
 anatomi/fysiologi
 200 lektioner

*
 sygdomslære/farmakologi
 100 lektioner

*
 den primære alternativ behandlingsform
 250 lektioner

*
 psykologi
 50 lektioner

*
 klinikvejledning/klientbehandling
 10 lektioner

*
 introduktion til andre alternative behandlingsformer
 50 lektioner

OG

Citat
Der er tillige henvist til Sundhedsstyrelsens skrivelse af 21. oktober 1998. Heri hedder det bl.a., at

"Alternativ behandling som udgangspunkt er momspligtig, men at alternative behandlere i visse tilfælde kan fritages for momspligten, hvis behandlingen foregår under lægeligt tilsyn. Dette forudsætter, at den alternative behandler fungerer som en læges medhjælp. Betingelserne for at man kan anse et samarbejde mellem en alternativ behandler og en læge som et medhjælpsforhold, fremgår af Sundhedsstyrelsens i kopi vedlagte retningslinier om lægers brug af medhjælp og lægers samarbejde med alternative behandlere af 18. januar 1990."

Kommer fra en dom af en alternativ behandler; Han tabte!
Men I kan læse dommen her;
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=213814

Dog kan ViFab forklare det "lidt" mere enkelt...Men husk.
Det er op til den lokale SKAT afdeling at "fortolke" og i Aalborg er det lidt "Træls"   Ostende
http://www.vifab.dk/alternativ+behandling/til+behandleren/momsfritagelse

Logget

Med venlig hilsen / Best Regards
Certificeret Hypnoterapeut
Rene Frederiksen
www.HypnoseForAlle.dk

Martin Hulbaek Petersen
Hypnoterapeuter Danmark
Jr. Member
*

Vis profil WWW
« Svar #3 på: Marts 14, 2009, 11:36:03 »

Ved skat i Odense fik jeg af vide der var de 2 indelinger, fysisk behandling og psyke. jeg blev lønsumsregistreret ale på hypnoseudd og kurser. Er man massør f.eks, er der yderligere krav mht kropsforståelse, anatomi etc. Men er man først godkendt i det ene regi, gælder registreringen al behandling.
Logget

IACT - NGH - IARRT - IHF

Martin Hulbaek Petersen
Hypnoterapeuter Danmark
Jr. Member
*

Vis profil WWW
« Svar #4 på: Marts 14, 2009, 11:41:32 »

Told- og Skattestyrelsen har herefter fastsat følgende retningslinier for, hvornår man skal betale moms af alternative behandlinger inden for det psykoterapeutiske område.

Uddannelseskrav

Alternative behandlere er fritaget for at betale moms af deres behandlinger, hvis de som minimum har gennemgået et uddannelsesforløb, der omfatter:

teoretisk uddannelse indenfor det psykoterapeutiske område
egenterapi, samt
supervision
Det samlede uddannelsesforløb skal have et omfang af minimum 660 lektioner. En lektion skal være på mindst 45 minutter.

For behandlere, der har en grunduddannelse som f.eks. pædagog eller socialrådgiver, kan de relevante fag fra grunduddannelsen (psykologi mv.) medregnes som en del af det samlede lektionstal.

Dispensation fra uddannelseskravene

For alternative behandlere, der har afsluttet deres uddannelse, eller som afslutter deres uddannelse inden 1. juli 2000, kan der dispenseres fra uddannelseskravene.

Disse alternative behandlere vil være fritaget for moms for "anden egentlig sundhedspleje", hvis de kan dokumentere, at de har gennemført et uddannelsesforløb, der mindst svarer til samlet 400 lektioner, der omfatter elementerne: teoretisk uddannelse indenfor det psykoterapeutiske område, egenterapi og supervison.

Alternative behandlere, der ikke umiddelbart opfylder betingelserne for dispensation, kan alligevel få dispensation, hvis de supplerer deres hidtidige uddannelse. De vil således være momsfritaget, hvis kravet om samlet 400 lektioners uddannelse, som er beskrevet ovenfor, er opfyldt inden udgangen af 2000.
Logget

IACT - NGH - IARRT - IHF

Rene Frederiksen
Administrator
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #5 på: Marts 14, 2009, 11:44:48 »

Præsis Martin.
Du understreger lige hvad jeg sagde. Det er de enkelte SKAT kontorer der "tolker" reglerne og giver retten til momsfritagelse.

FORDI;

Citat
Minimumskrav til uddannelse
For at opnå momsfritagelse skal du efterleve nogle minimumskrav til uddannelse.

Du skal have gennemgået en uddannelse af følgende omfang:

Anatomi/fysiologi (200 lektioner)
Sygdomslære/farmakologi (100 lektioner)
Psykologi (50 lektioner)
Klinikvejledning/klientbehandling (10 lektioner)
Introduktion til andre alternative behandlingsformer (50 lektioner)
Den primære alternative behandlingsform (250 lektioner)

Du SKAL altså have 200 timer Anatomi/fysiologi
Du SKAL have Sygdomslære/farmakologi

Jeg ved ikke om du har det eller ej, men en "alm." hypnoterapeut udd. indeholder ikke disse elementer og vi er derfor ikke med i gruppen med mindre man indhenter udd. på disse områder! :-)
Som der skrevet står ; Minimumskrav til uddannelse

Så hvis du fik det godkendt uden, er du faktisk i farezonen for at få en dom hvis der kommer en anden "skatte" person til roret...(Læs dommen jeg henviste til ovenover..)
Og DET er bare træls...

Jeg har IKKE momsfritagelse pga. Aalborg SKAT region ikke godtager Hypnoterapeuter UDEN disse områder!
 Shokeret

ÆV også  Grin
Logget

Rene Frederiksen
www.HypnoseForAlle.dk

Rene Frederiksen
Administrator
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #6 på: Marts 14, 2009, 11:46:05 »

Vores svar krysede.....Jeg svarede på det FORIGE  Grin
Logget

Rene Frederiksen
www.HypnoseForAlle.dk

Rene Frederiksen
Administrator
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #7 på: Marts 14, 2009, 11:47:33 »

Du skriver;

Citat
Alternative behandlere er fritaget for at betale moms af deres behandlinger, hvis de som minimum har gennemgået et uddannelsesforløb, der omfatter:

teoretisk uddannelse indenfor det psykoterapeutiske område
egenterapi, samt
supervision
Det samlede uddannelsesforløb skal have et omfang af minimum 660 lektioner. En lektion skal være på mindst 45 minutter.

Har du noget link til hvor det står skrevet...?!? Det er nemlig nyt for mig og måske en mulighed for at vi kan få MOMSFRITAGELSE  Grin Grin Grin Grin Grin WOHOOOO
Logget

Rene Frederiksen
www.HypnoseForAlle.dk

Martin Hulbaek Petersen
Hypnoterapeuter Danmark
Jr. Member
*

Vis profil WWW
« Svar #8 på: Marts 14, 2009, 11:54:33 »

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=337128&vId=0&search=lønsum

Jeg VED det er sådan.. Jeg fik en længere redegørelse på et tidspunkt af Skat, der opdelte i det fysiske og ikke fysiske. Det ver vigtigt at man ved registreringen netop gør opmærksom på dette, ellers giver det tilbage slag. Det var skat selv der vejledede mig, så jeg ikke kom galt afsted :-)
Logget

IACT - NGH - IARRT - IHF

Rene Frederiksen
Administrator
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #9 på: Marts 14, 2009, 12:57:31 »

Det lyder SØRME godt...Herligt...Tak for den gode information  Grin
Logget

Rene Frederiksen
www.HypnoseForAlle.dk

Anne-Stine Moe-Olsen
Hypnoterapeuter Danmark
Newbie
*
Beskeder: 34

Vis profil
« Svar #10 på: Marts 14, 2009, 08:47:48 »

Hejsa med jer  Ostende Smiley
Jeg mener, at det kræver en real psykoterapeutiskuddannelse, som oftest er en overbygning til mellemlange uddannelser(inden for  bestemte uddannelsestyper). Det er jo et speget marked, så det skal være et anerkendt uddannelsessted. Mange af de 2 årligt forløb, har de forlænget med en coach del på 2 år – fordi det er blevet smart med Coach.  Shokeret
Jeg tror at det bl.a. handler om, at man har en tværfaglig uddannelse, med baggrund i forskellige teorier.
Og f.eks. ikke en enstrenget pædagogisk linje som f.eks. NLP, som jo er en pædagogik metodik til indlæringsprocesser. Mange betragter det som en terapeutisk uddannelse. Ja ja, måske blev nogle sure her. Huh

Som der står hos VIFAB
Psykoterapeutiske behandlere
Hvis du er behandler inden for det psykoterapeutiske område gælder følgende minimumskrav:
•   Du skal have en teoretisk uddannelse inden for det psykoterapeutiske område.
•   Du skal have været i egenterapi og indgået i et supervisionsforløb.
•   Uddannelsen skal minimum indeholde 660 lektioner.

Et link til uddannelse
http://www.ug.dk/Erhverv.aspx?article_id=jobb-psykoterapeut#q6

Da jeg talte med skat for et år siden, blev jeg stillet i udsigt, at jeg kunne momsfritages, når jeg havde nok hypnose timer. Jeg har via min uddannelse, en studievejledning der dokumentation for timeantal. Mangler forsat hypnose timer,  :-\250 undervisnings timer er mange…
•   Anatomi/fysiologi (200 lektioner)
•   Sygdomslære/farmakologi (100 lektioner)
•   Psykologi (50 lektioner)
•   Klinikvejledning/klientbehandling (10 lektioner)
•   Introduktion til andre alternative behandlingsformer (50 lektioner)
•   Den primære alternative behandlingsform (250 lektioner)
Min kollega hørte i radioen for en lille måneds tid siden, at hypnose blev en anerkendt alternativbehandling. Vi har ledt som sindssyge, men har ikke kunne finde indslaget.
Så måske var det bare noget, der smagte af fugl Huh? Ubestemt

Problemet er vel, at vinden blæser forskelligt i Skat, og efter de blev kastet rundt i Danmark for et par år siden, har de ikke nødvendigvis personale med spidskompetancer inden for området. Og lovgivning kan tolkes forskelligt, hvis man ikke har tid til at læse lovgrundlag og vejledning.

:DAnne-Stine
Logget

Martin Hulbaek Petersen
Hypnoterapeuter Danmark
Jr. Member
*

Vis profil WWW
« Svar #11 på: Marts 15, 2009, 08:42:09 »

Jeg fik min registrering godkendt alene på hypnose uddannelser og overbygninger!

660 lektioner af 45 min, dvs 495 timers undervisning indeholdende supervision, egenterapi etc.

De skal jo tolke efter samme jura, og hvis i går lidt til dem skal de oplyse jer ordentligt. Bed dem om bindende svar, så kan deres vejledning ikke omgøres.

Logget

IACT - NGH - IARRT - IHF

Rene Frederiksen
Administrator
Sr. Member

Vis profil WWW
« Svar #12 på: Juni 17, 2009, 09:31:19 »

Kunne I værer interesseret i at få en "SKAT" mand ud og fortælle om reglerne?
Så vil jeg kontakte SKAT i Næstved området så de kan informere os om dette?
(Kun hvis I vil!)  Grin
Logget

Rene Frederiksen
www.HypnoseForAlle.dk

Anne-Stine Moe-Olsen
Hypnoterapeuter Danmark
Newbie
*
Beskeder: 34

Vis profil
« Svar #13 på: August 14, 2009, 09:38:10 »

Hej rene

Super god ide......

mvh
Stine
Logget

Lasse Andersen
Hypnoterapeuter Danmark
Newbie
*
Beskeder: 5

Vis profil WWW
« Svar #14 på: September 08, 2009, 12:00:21 »

Hej Martin -

Måske er det dig jeg er på udkig efter i min tråd :

http://www.hypnoseforalle.dk/forum/index.php/topic,337.0.html

Vi har simpelthen brug for et bindende svar fra et skattecenter der allerede har meldt ud at man, hvis man altså opfylder timekravene, kan blive momsfritaget som hypnotisør....

Lasse

Logget

Sider: [1]
  Print  

Hop til: