Hejsa med jer

Jeg mener, at det kræver en real psykoterapeutiskuddannelse, som oftest er en overbygning til mellemlange uddannelser(inden for bestemte uddannelsestyper). Det er jo et speget marked, så det skal være et anerkendt uddannelsessted. Mange af de 2 årligt forløb, har de forlænget med en coach del på 2 år – fordi det er blevet smart med Coach.

Jeg tror at det bl.a. handler om, at man har en tværfaglig uddannelse, med baggrund i forskellige teorier.
Og f.eks. ikke en enstrenget pædagogisk linje som f.eks. NLP, som jo er en pædagogik metodik til indlæringsprocesser. Mange betragter det som en terapeutisk uddannelse. Ja ja, måske blev nogle sure her.

Som der står hos VIFAB
Psykoterapeutiske behandlere
Hvis du er behandler inden for det psykoterapeutiske område gælder følgende minimumskrav:
• Du skal have en teoretisk uddannelse inden for det psykoterapeutiske område.
• Du skal have været i egenterapi og indgået i et supervisionsforløb.
• Uddannelsen skal minimum indeholde 660 lektioner.
Et link til uddannelse
http://www.ug.dk/Erhverv.aspx?article_id=jobb-psykoterapeut#q6Da jeg talte med skat for et år siden, blev jeg stillet i udsigt, at jeg kunne momsfritages, når jeg havde nok hypnose timer. Jeg har via min uddannelse, en studievejledning der dokumentation for timeantal. Mangler forsat hypnose timer, :-\250 undervisnings timer er mange…
• Anatomi/fysiologi (200 lektioner)
• Sygdomslære/farmakologi (100 lektioner)
• Psykologi (50 lektioner)
• Klinikvejledning/klientbehandling (10 lektioner)
• Introduktion til andre alternative behandlingsformer (50 lektioner)
• Den primære alternative behandlingsform (250 lektioner)
Min kollega hørte i radioen for en lille måneds tid siden, at hypnose blev en anerkendt alternativbehandling. Vi har ledt som sindssyge, men har ikke kunne finde indslaget.
Så måske var det bare noget, der smagte af fugl

?

Problemet er vel, at vinden blæser forskelligt i Skat, og efter de blev kastet rundt i Danmark for et par år siden, har de ikke nødvendigvis personale med spidskompetancer inden for området. Og lovgivning kan tolkes forskelligt, hvis man ikke har tid til at læse lovgrundlag og vejledning.
:DAnne-Stine